19ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας – 9 Φεβρουαρίου 2020
«Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική
Το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου…
Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου…»
(Οδυσσέας Ελύτης, Άξιον Εστί)
Η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του εθνικού μας ποιητή Διονύσιου Σολωμού (8 Απρίλιου 1798 – 9 Φεβρουαρίου 1857) καθιερώθηκε μετά από υπουργική απόφαση ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας, με σκοπό να αναδειχθεί ο θεμελιώδης ρόλος της ελληνικής γλώσσας στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πολιτισμό. Η αξία της ελληνικής γλώσσας αποτυπώνεται στην ιστορικότητα και τη διαχρονικότητά της. Όπως τονίζει ο καθηγητής Γλωσσολογίας Γ. Μπαμπινιώτης, η ελληνική γλώσσα είναι μια γλώσσα «που μιλιέται αδιάλειπτα εδώ και 40 αιώνες. Ενώ επί 28 αιώνες γράφεται με την ίδια γραφή και το ίδιο ελληνικό αλφάβητο και επί 24 αιώνες γράφεται με την ίδια ορθογραφία».
Με αφορμή τον εορτασμό αυτό, πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας μια σειρά από δράσεις ανάλογες με την ηλικία και τις δυνατότητες των μαθητών μας με σκοπό να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τη σημασία της ελληνικής γλώσσας, στο χώρο της Βιβλιοθήκης με την επιμέλεια της Δ/ντριας κ.Παταρίδου Ε. στη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε.
Οι τάξεις Ε ΄&ΣΤ ΄ παρακολούθησαν μια παρουσίαση σχετικά με την ιστορία της γραφής και της εξέλιξης του ελληνικού αλφαβήτου. Έγιναν αναφορές στα ιδεογράμματα ή εικονογράμματα της γραμμικής β’ ή μυκηναϊκής γραφής, στο φοινικικό αλφάβητο, το οποίο εισήγαγαν οι Φοίνικες στην Ελλάδα και στη συνέχεια άλλαξαν σημαντικά οι Έλληνες δημιουργώντας το ελληνικό αλφάβητο. Χρησιμοποιήθηκε μέσω ίντερνετ μια πολύ ενδιαφέρουσα εφαρμογή του Μουσείου Θηβών http://games.mthv.gr/mth-names/ που έδωσε τη δυνατότητα να δουν κάποιοι μαθητές πώς γραφόταν το όνομά τους κατά την αρχαιότητα από την Μυκηναϊκή Εποχή μέχρι και το Βυζάντιο.
Παρουσιάστηκαν οι «επί τα λαιά», «βουστροφηδόν» και «ες ευθύ» γραφές της ελληνικής γλώσσας στα αρχαία χρόνια και μαθητές προσπάθησαν να διαβάσουν σωστά και να αποκωδικοποιήσουν προτάσεις. Διαβάστηκαν απόψεις ξένων σημαντικών ανθρώπων των γραμμάτων για την διαχρονική αξία της ελληνικής γλώσσας και επισημάνθηκαν αξιοπερίεργα της ελληνικής γλώσσας, όπως η μεγαλύτερη ελληνική λέξη στην λογοτεχνία. Η κάθε τάξη του σχολείου μας γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας με διαφορετικές δράσεις και προσεγγίσεις. Ο εκπαιδευτικός Πληροφορικής του σχολείου μας κ.Ακριβός Δ. ανέλαβε την τεχνολογική στήριξη των πολυμεσικών εφαρμογών τις οποίες και δουλέψαμε και τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα γι αυτό(παρατίθενται στην συνέχεια). Οι μαθητές ασχολήθηκαν με την ετυμολογία και τα μορφήματα των ελληνικών λέξεων. Με διασκεδαστικό τρόπο («Μια λέξη, μια ιστορία») έμαθαν να χωρίζουν το πρόθημα, το θέμα και την κατάληξη των λέξεων με σκοπό να αναδειχθούν σημασιολογικά και γραμματικά στοιχεία αλλά και να μάθουν οι μαθητές ότι γνωρίζοντας τα μορφήματα μπορούν να γίνουν και καλύτεροι ορθογράφοι. Οι μαθητές της Ε΄&ΣΤ ΄ τάξης ΆΚΟΥΣΑΝ,ΕΙΔΑΝ,ΠΑΡΗΓΑΓΑΝ ΛΟΓΟ από τη ΓΛΩΣΣΟΛΑΛΙΑ του Ι.Μ.Ε. Ένα οπτικό ντοκουμέντο λόγου και ελληνικής σκέψης! Στη συνέχεια διαβάστηκαν οι δύο θρυλικές ομιλίες του Ξενοφώντα Ζολώτα. Ο πρώην πρωθυπουργός και καθηγητής Ξενοφών Ζολώτας είχε εκφωνήσει δύο λόγους στην Ουάσιγκτον (στις 26 Σεπτεμβρίου 1957 και στις 2 Οκτωβρίου 1959), οι οποίοι έμειναν μνημειώδεις. Αιτία ως προς αυτό δεν ήταν μόνο το περιεχόμενό τους αλλά και η γλώσσα τους. Υποτίθεται ότι η γλώσσα των λόγων ήταν η αγγλική. Όμως, με την αφαίρεση λίγων συνδέσμων, άρθρων και προθέσεων η γλώσσα είναι η Ελληνική. Το ακροατήριό του αποτελούσαν οι σύνεδροι της Διεθνούς Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και τον αντελήφθησαν οι πάντες. Ίσως επειδή και το ακροατήριο είχε υψηλή γνώση της αγγλικής και πολλοί είχαν διδαχθεί αρχαία στο σχολείο τους. Το τέλος της ομιλίας προκάλεσε παρατεταμένο χειροκρότημα και ανυπόκριτο θαυμασμό, ενώ πολλές εφημερίδες των ΗΠΑ του αφιέρωσαν τίτλους στην πρώτη σελίδα. Μετά την ανάγνωση οι μαθητές υπογράμμισαν τις «ελληνικές λέξεις» της δεύτερης ομιλίας και έγραψαν αυτές τις λέξεις στα ελληνικά. Τις βρήκανε όλες! Απίστευτο! Σίγουρα δεν είναι απόλυτα κατανοητό τι ακριβώς ήθελε να πει ο Ζολώτας μιας και δε γνωρίζουν οι μαθητές οικονομικά αλλά πλέον μπορούν σε ξένα κείμενα να διακρίνουν τις ελληνικές λέξεις! Ακόλουθα μελετήθηκε το κείμενο του Μ .Μπρεχτ.΄ «ΓΛΩΣΣΑ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ». Εικονογραφήθηκε συνδυαστικά με κείμενα του μεγάλου δασκάλου μας κ. Χ. Τσολάκη. Η κοινωνική χρήση της γλώσσας μας και οι ασκήσεις ύφους της έδωσαν στους μαθητές να κατανοήσουν πως ακόμα κι αν αλλάζει η γλώσσα μας ,δε χάνεται!
Πλέον είναι σίγουροι, ότι γνωρίζοντας κάποιος ελληνικά, ταυτόχρονα με λίγη σκέψη ξέρει πολλές λέξεις σε πολλές γλώσσες!
Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας – 9 Φεβρουαρίου 2020
«Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική
Το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου…
Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου…»
(Οδυσσέας Ελύτης, Άξιον Εστί)
Η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του εθνικού μας ποιητή Διονύσιου Σολωμού (8 Απρίλιου 1798 – 9 Φεβρουαρίου 1857) καθιερώθηκε μετά από υπουργική απόφαση ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας, με σκοπό να αναδειχθεί ο θεμελιώδης ρόλος της ελληνικής γλώσσας στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πολιτισμό. Η αξία της ελληνικής γλώσσας αποτυπώνεται στην ιστορικότητα και τη διαχρονικότητά της. Όπως τονίζει ο καθηγητής Γλωσσολογίας Γ. Μπαμπινιώτης, η ελληνική γλώσσα είναι μια γλώσσα «που μιλιέται αδιάλειπτα εδώ και 40 αιώνες. Ενώ επί 28 αιώνες γράφεται με την ίδια γραφή και το ίδιο ελληνικό αλφάβητο και επί 24 αιώνες γράφεται με την ίδια ορθογραφία».
Με αφορμή τον εορτασμό αυτό, πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας μια σειρά από δράσεις ανάλογες με την ηλικία και τις δυνατότητες των μαθητών μας με σκοπό να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τη σημασία της ελληνικής γλώσσας, στο χώρο της Βιβλιοθήκης με την επιμέλεια της Δ/ντριας κ.Παταρίδου Ε. στη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε.
Οι τάξεις Ε ΄&ΣΤ ΄ παρακολούθησαν μια παρουσίαση σχετικά με την ιστορία της γραφής και της εξέλιξης του ελληνικού αλφαβήτου. Έγιναν αναφορές στα ιδεογράμματα ή εικονογράμματα της γραμμικής β’ ή μυκηναϊκής γραφής, στο φοινικικό αλφάβητο, το οποίο εισήγαγαν οι Φοίνικες στην Ελλάδα και στη συνέχεια άλλαξαν σημαντικά οι Έλληνες δημιουργώντας το ελληνικό αλφάβητο. Χρησιμοποιήθηκε μέσω ίντερνετ μια πολύ ενδιαφέρουσα εφαρμογή του Μουσείου Θηβών http://games.mthv.gr/mth-names/ που έδωσε τη δυνατότητα να δουν κάποιοι μαθητές πώς γραφόταν το όνομά τους κατά την αρχαιότητα από την Μυκηναϊκή Εποχή μέχρι και το Βυζάντιο.
Παρουσιάστηκαν οι «επί τα λαιά», «βουστροφηδόν» και «ες ευθύ» γραφές της ελληνικής γλώσσας στα αρχαία χρόνια και μαθητές προσπάθησαν να διαβάσουν σωστά και να αποκωδικοποιήσουν προτάσεις. Διαβάστηκαν απόψεις ξένων σημαντικών ανθρώπων των γραμμάτων για την διαχρονική αξία της ελληνικής γλώσσας και επισημάνθηκαν αξιοπερίεργα της ελληνικής γλώσσας, όπως η μεγαλύτερη ελληνική λέξη στην λογοτεχνία. Η κάθε τάξη του σχολείου μας γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας με διαφορετικές δράσεις και προσεγγίσεις. Ο εκπαιδευτικός Πληροφορικής του σχολείου μας κ.Ακριβός Δ. ανέλαβε την τεχνολογική στήριξη των πολυμεσικών εφαρμογών τις οποίες και δουλέψαμε και τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα γι αυτό(παρατίθενται στην συνέχεια). Οι μαθητές ασχολήθηκαν με την ετυμολογία και τα μορφήματα των ελληνικών λέξεων. Με διασκεδαστικό τρόπο («Μια λέξη, μια ιστορία») έμαθαν να χωρίζουν το πρόθημα, το θέμα και την κατάληξη των λέξεων με σκοπό να αναδειχθούν σημασιολογικά και γραμματικά στοιχεία αλλά και να μάθουν οι μαθητές ότι γνωρίζοντας τα μορφήματα μπορούν να γίνουν και καλύτεροι ορθογράφοι. Οι μαθητές της Ε΄&ΣΤ ΄ τάξης ΆΚΟΥΣΑΝ,ΕΙΔΑΝ,ΠΑΡΗΓΑΓΑΝ ΛΟΓΟ από τη ΓΛΩΣΣΟΛΑΛΙΑ του Ι.Μ.Ε. Ένα οπτικό ντοκουμέντο λόγου και ελληνικής σκέψης! Στη συνέχεια διαβάστηκαν οι δύο θρυλικές ομιλίες του Ξενοφώντα Ζολώτα. Ο πρώην πρωθυπουργός και καθηγητής Ξενοφών Ζολώτας είχε εκφωνήσει δύο λόγους στην Ουάσιγκτον (στις 26 Σεπτεμβρίου 1957 και στις 2 Οκτωβρίου 1959), οι οποίοι έμειναν μνημειώδεις. Αιτία ως προς αυτό δεν ήταν μόνο το περιεχόμενό τους αλλά και η γλώσσα τους. Υποτίθεται ότι η γλώσσα των λόγων ήταν η αγγλική. Όμως, με την αφαίρεση λίγων συνδέσμων, άρθρων και προθέσεων η γλώσσα είναι η Ελληνική. Το ακροατήριό του αποτελούσαν οι σύνεδροι της Διεθνούς Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και τον αντελήφθησαν οι πάντες. Ίσως επειδή και το ακροατήριο είχε υψηλή γνώση της αγγλικής και πολλοί είχαν διδαχθεί αρχαία στο σχολείο τους. Το τέλος της ομιλίας προκάλεσε παρατεταμένο χειροκρότημα και ανυπόκριτο θαυμασμό, ενώ πολλές εφημερίδες των ΗΠΑ του αφιέρωσαν τίτλους στην πρώτη σελίδα. Μετά την ανάγνωση οι μαθητές υπογράμμισαν τις «ελληνικές λέξεις» της δεύτερης ομιλίας και έγραψαν αυτές τις λέξεις στα ελληνικά. Τις βρήκανε όλες! Απίστευτο! Σίγουρα δεν είναι απόλυτα κατανοητό τι ακριβώς ήθελε να πει ο Ζολώτας μιας και δε γνωρίζουν οι μαθητές οικονομικά αλλά πλέον μπορούν σε ξένα κείμενα να διακρίνουν τις ελληνικές λέξεις! Ακόλουθα μελετήθηκε το κείμενο του Μ .Μπρεχτ.΄ «ΓΛΩΣΣΑ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ». Εικονογραφήθηκε συνδυαστικά με κείμενα του μεγάλου δασκάλου μας κ. Χ. Τσολάκη. Η κοινωνική χρήση της γλώσσας μας και οι ασκήσεις ύφους της έδωσαν στους μαθητές να κατανοήσουν πως ακόμα κι αν αλλάζει η γλώσσα μας ,δε χάνεται!
Πλέον είναι σίγουροι, ότι γνωρίζοντας κάποιος ελληνικά, ταυτόχρονα με λίγη σκέψη ξέρει πολλές λέξεις σε πολλές γλώσσες!
Παρακάτω υπάρχουν οι σύνδεσμοι του εποπτικού υλικού που χρησιμοποιήθηκε :
https://youtu.be/aXPJNDVfBgU (η λέξη φιλότιμο)
https://youtu.be/qTrDrj_HRGo (Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ )
https://youtu.be/Vnx8sUtpB88 (Ιστορία της Ελληνικής Γλώσσας (Εισαγωγή) Greek Language)
https://www.newsbomb.gr/ellada/story/1052586/pagkosmia-hmera-ellinikis-glossas-oi-omilies-toy-xenofonta-zolota-poy-egrapsan-istoria (Οι ομιλίες του Ξενοφώντα Ζολώτα που έγραψαν ιστορία)
https://www.youtube.com/watch?v=kXeh6jHelb4 (ΓΛΩΣΣΟΛΑΛΙΑ - ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ)
https://el.sott.net/article/2722-h-sthlh-ths-rozettas-kai-h-apokryptografhsh-ths (Η Στήλη της Ροζέττας και η αποκρυπτογράφηση της)
https://www.youtube.com/watch?v=jUiaenQJMhg (Παρουσίαση του meallamatia.gr και στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα)
http://dim-voupert.europe.sch.gr/?p=10430 (Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας - Ελληνικό Δημοτικό Σχολείο Βούπερταλ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.