Περιεχόμενα
Εισαγωγή
1.Άφιξη στο σχολείο
2. Αναχώρηση από το σχολείο
3. Προσευχή - Εκκλησιασμός
4. Σχολικές γιορτές - Διδακτικές επισκέψεις
5. Φοίτηση και συμπεριφορά μαΟητών/τριών
6. Παιδαγωγικός έλεγχος -κυρώσεις
7. Διδακτικό προσωπικό
8. Η Διευθύντρια
9. Γονείς και κηδεμόνες
10. Βιβλιοθήκη
11. Σχολικός ιστότοπος
12. Κυλικείο
13. Βοηθητικό Προσωπικό
Εσωτερικός Κανονισμός
19°° Δημοτικού Σχολείου για το σχολικό έτος 2023-24
Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του σχολείου εγκρίθηκε από τον Σύλλογο Διδασκόντων και συντάχθηκε με βάση τη σχετική νομοθεσία και το σχετικό ΦΕΚ 491/Β'/Θέμα2/9-2-2021.
Εισαγωγή
Σκοπός του σχολείου είναι η ολόπλευρη και αρμονική ανάπτυξη των πνευματικών, σωματικών και ψυχικών δυνάμεων των μαθητών/τριών και η δημιουργία ισορροπημένων και ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων.
Το σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές/τριες ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, παίζουν, κάνουν φιλίες, διαμορφώνουν χαρακτήρα, στάσεις και αξίες ζωής.
Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά το πολυδιάστατο έργο του σχολείου είναι απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη κανόνων. Στο κείμενο που ακολουθεί με τον γενικό τίτλο «Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείου» περιγράφονται οι πιο σημαντικοί από αυτούς τους κανόνες.
Με τον όρο «σχολικός κανονισμός» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου. (ΥΠΑΙΘΑ)
Ο Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας του Σχολείου δεν αντιφάσκει ούτε υποκαθιστά
την ισχύουσα νομοθεσία για τη λειτουργία του σχολείου, αλλά είναι πλήρως εναρμονισμένος με αυτήν και με αυτή στοιχίζεται σε όσα θέματα δεν περιλαμβάνει ρητά στη θεματολογία του.
01. Άφιξη στο σχολείο
Η άφιξη των μαθητών/τριών το πρωί ξεκινάει από τις 7.00πμ για όσους/ες έχουν δηλώσει Πρωινή Ζώνη και για τους υπόλοιπους από τις 8.00πμ. και ολοκληρώνεται στις 8.15 που χτυπά το κουδούνι. Οι μαθητές/τριες των τάξεων Α',Β',Ε,'ΣΤ' εισέρχονται από την είσοδο της οδού Τυρταίου και οι μαθητές/τριες της Γ' και Δ' τάξης μπαίνουν από την είσοδο της οδού Καζαντζάκη (κεντρική είσοδο). Το ίδιο ισχύει και κατά την περίοδο της κακοκαιρίας. Όταν οι συνθήκες δεν επιτρέπουν την παραμονή των μαθητών/τριών στην αυλή, κατά την ιιρωινή προσέλευση οι μαθητές/τριες της Α'και Β' τάξης συγκεντρώνονται και περιμένουν το χτύπημα του κουδουνιού στην αίθουσα τελετών, οι μαθητές/τριες της Γ’και Δ'τάξης συγκεντρώνονται στο ισόγειο , μπροστά στο κυλικείο, και οι μαθητές/τριες της Ε και Στ' τάξης ανεβαίνουν στον α' όροφο εποπτευόμενοι από τον/την εκπαιδευτικό εφημερίας. Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές/τριες κατά την άφιξή τους, δεν εισέρχονται στο χώρο του σχολείου και αποχωρούν μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων.
02. Αναχώρηση από το σχολείο
Η αποχώρηση των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα γίνεται με τον ίδιο τρόπο. Δηλαδή η Α', Β', Ε' και ΣΤ' τάξεις αποχωρούν από την πόρτα της οδού Τυρταίου και οι μαθητές/τριες της Γ’και Δ' τάξης αποχωρούν από την κεντρική πόρτα της οδού Καζαντζάκη. Οι μαθητές/τριες σε καμία περίπτωση δεν φεύγουν πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και, φυσικά, αφού έχει ενημερωθεί, γι' αυτό ο δάσκαλος/α της τάξης και η Διευθύντρια . (ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ
ΥΠΕΥΘΥΝΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΜΕ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ)
Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ασφαλή αποχώρηση των παιδιών έως και 5 λεπτά μετά τη λήξη των μαθημάτων. Οι μαθητές/τριες της Α’ τάξης προηγούνται κατά την άνοδο και κάθοδό στη σκάλα και την εξώπορτα.
Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την τελευταία ώρα αποχωρούν από την τάξη αφού έχουν
αποχωρήσει όλοι οι μαθητές/τριες από αυτή.
Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά τον γονέα/κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου. Για την ασφάλεια των μαθητών/τριών κανείς άλλος δεν παραλαμβάνει τους μαθητές/τριες παρά μόνο τα πρόσωπα (γονείς, κηδεμόνες) που δηλώθηκαν στην αρχική δήλωση.
Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές/τριες κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/τριών που σχολούν, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.
03. Προσευχή - Εκκλησιασμός- Σημαία
Όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή με σεβασμό.
Ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν σε αυτήν, οφείλουν, όμως, να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής. Κάθε Δευτέρα και μετά την πρωινή προσευχή γίνεται έπαρση της σημαίας και ψάλλεται ο εθνικός ύμνος.
Εκκλησιασμός των μαθητών γίνεται όπως έχει οριστεί στο πρακτικό αρμοδιοτήτων, συνοδεία των εκπαιδευτικών του κάθε τμήματος. Ενημερώνονται οι γονείς των μαθητών των τουλάχιστον τρεις μέρες νωρίτερα. Όσοι μαθητές δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν προσέρχονται στο σχολείο μετά τον εκκλησιασμό.
04. Σχολικές γιορτές - Διδακτικές επισκέψεις
Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου (π.χ. λήξης σχολικού έτους) καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του σχολικού έργου, γι' αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο.
Η συμπεριφορά και οι υποχρεώσεις των μαθητών/τριών κατά τη διάρκειά τους είναι ανάλογη με το υπόλοιπο σχολικό πρόγραμμα.
Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης τηρείται γενικά το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο, ενώ θα υπάρχει ενημέρωση εκ των προτέρων για κάθε περίπτωση αλλαγής του προς γονείς και μαθητές/τριες.
Στις σχολικές γιορτές το ωράριο διαμορφώνεται κατά περίπτωση και οι γονείς ενημερώνονται εκ των προτέρων για το πρόγραμμα της γιορτής (στις εθνικές γιορτές π.χ. ορίζεται η ώρα έναρξης και η διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το ολοήμερο).
05. Φοίτηση και συμπεριφορά μαθητών
Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να μην απουσιάζουν από το σχολείο χωρίς σοβαρό λόγο. Η ελλιπής φοίτηση οδηγεί σε φτωχά μαθησιακά αποτελέσματα και μπορεί να οδηγήσει σε επανάληψη της ίδιας τάξης.
Οι μαθητές/τριες επιβάλλεται να παίζουν χωρίς να τσακώνονται ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους συμμαθητές τους. Η βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Για οποιοδήποτε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες οφείλουν να απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο και στο διάδρομο του ισογείου.
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων η συμπεριφορά των μαθητών/τριών θα πρέπει να είναι ευγενική και κόσμια προς τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές/τριες τους.
Δεν θα πρέπει να προσβάλλουν τους συμμαθητές/τριές τους για λόγους σωματικούς (π.χ. για το ύψος ή το βάρος τους), εθνικούς (π.χ. για την καταγωγή τους από άλλη χώρα), θρησκευτικούς (π.χ. τους μουσουλμάνους) ή φυλετικούς (π.χ. χρώμα δέρματος, μαλλιών).
Δεν θα πρέπει να διαδίδουν φήμες ούτε να αποκλείουν συμμαθητές τους από ομαδικές δράσεις του σχολείου παρακινώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο ή να τους ειρωνεύονται και να τους ασκούν κακόβουλη κριτική.
Δεν θα πρέπει να προβαίνουν σε χρήση ή φθορά πραγμάτων συμμαθητών τους που δεν τους ανήκουν
Θα πρέπει να βοηθούν τους μαθητές των μικρών τάξεων στα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν (π.χ. να τους δίνουν χώρο για παιχνίδι ή αν έχουν τραυματιστεί) και τους νέους μαθητές/τριες του σχολείου δείχνοντάς τους ότι είναι καλοδεχούμενοι στο νέο περιβάλλον.
Θα πρέπει να συμπεριφέρονται φιλικά σε όλους τους συμμαθητές/τριές τους και να προστατεύουν ενεργητικά όσους δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία καταγγέλλοντας στους δασκάλους/ες αυτούς τους μαθητές που συμπεριφέρονται με άσχημο τρόπο.
Θα πρέπει να φροντίζουν να κρατούν καθαρά τα σχολικά τους βιβλία και τετράδια και να έχουν τα απαραίτητα για το καθημερινό πρόγραμμά τους φροντίζοντας να μην τα ξεχνούν.
Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση τροφών, αναψυκτικών, νερού ή τσίχλας την ώρα του μαθήματος.
Δεν επιτρέπεται να σηκώνονται από τις θέσεις τους χωρίς άδεια ή να συνομιλούν δυνατά κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες (συμβόλαιο τάξης) που έχει ορίσει η τάξη στην αρχή της σχολικής χρονιάς.
Δεν επιτρέπεται να τρέχουν στους διαδρόμους του σχολείου ούτε να κατεβαίνουν πηδώντας τις σκάλες.
Οι μαθητές/τριες φροντίζουν να πετούν τα σκουπίδια τους στους κάδους και όσα ανακυκλώνονται στους ειδικούς κάδους, ώστε οι τάξεις και το σχολείο να είναι καθαρά.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος όλοι οι μαθητές/τριες βγαίνουν στο προαύλιο. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι τάξεις Α' και Β κάνουν διάλειμμα στην αίθουσα τελετών, η Γ' και η Δ' τάξη στο ισόγειο και η Ε' και Στ' τάξη στον α' όροφο . Κανένας δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του. Όλες οι αίθουσες κλειδώνονται.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ή τις ώρες που παραμένουν στο Ολοήμερο τμήμα δεν επιτρέπεται να εισέρχονται σε άλλες αίθουσες ή βοηθητικούς χώρους του σχολείου (π.χ. αποθήκες) ούτε να γράφουν ή να ζωγραφίζουν άσκοπα στους πίνακες. Επίσης οφείλουν να σέβονται τα πράγματα των μαθητών/τριών του πρωινού κύκλου.
Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για έξοδο οι μαθητές/τριες δεν σηκώνονται ούτε αποχωρούν χωρίς την άδεια του/της εκπαιδευτικού.
Όταν το κουδούνι χτυπήσει για μάθημα, προσέρχονται γρήγορα στο χώρο συγκέντρωσης και με σειρά συνοδευόμενα από τους εκπαιδευτικούς εισέρχονται στις τάξεις τους.
Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας. Οι μαθητές/τριες οφείλουν να προσέχουν τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του σχολείου. Κάθε καταστροφή εκτός από τη δυσκολία και το κόστος αποκατάστασης ασχημίζει και υποβαθμίζει το χώρο που ζουν και λειτουργούν καθημερινά. Κάθε καταστροφή που προκαλείται από μαθητή/τρια αναλαμβάνει π]ν οικονομική αποκατάσταση ο γονέας του.
Χρησιμοποιούν μόνο τις τουαλέτες των μαθητών /τριών σύμφωνα με το φύλο τους και τηρούν τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής (π.χ. τα χαρτιά στους κάδους, τακτικό πλύσιμο χεριών, κλείσιμο της βρύσης). Δεν εισέρχονται σε τουαλέτες άλλου φύλου ούτε σε αυτές των εκπαιδευτικών για κανένα λόγο.
Οι μαθητές/τριες δεν γράφουν ούτε χαράζουν τους τοίχους και τα θρανία του σχολείου.
Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.
Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή υλικό με πολιτικό, αναρχικό, προκλητικό ή ανήθικο περιεχόμενο.
Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων και άλλων μέσων καταγραφής εικόνας και ήχου δεν επιτρέπεται στο χώρο του σχολείου.
Δεν αποχωρούν ποτέ από το χώρο του σχολείου χωρίς άδεια του εκπαιδευτικού τους.
Ενημερώνουν άμεσα τον εκπαιδευτικό τους αν ενοχληθούν από κάποιον ενήλικα εντός
του σχολείου.
Τηρούν τη σειρά στο κυλικείο.
Το κάπνισμα, το αλκοόλ ή άλλες ουσίες απαγορεύονται στο σχολείο.
Δεν επιτρέπεται η κατάληψη χώρων του σχολείου.
06. Παιδαγωγικός έλεγχος - Κυρώσεις
Είναι αυτονόητο ότι οι ποινές ως εξωτερικό κίνητρο έχουν φτωχά αποτελέσματα στην αλλαγή της συμπεριφοράς των μαθητών/τριών και, ως εκ τούτου, για την Παιδαγωγική δεν προκρίνονται παρά ως η έσχατη επιλογή των εκπαιδευτικών. Εντούτοις, οι μαθητές/τριες πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει κάποιες επιπτώσεις ανάλογα με τη σοβαρότητά της, ώστε να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι:
α. Παρατήρηση
β. Επίπληξη
γ. Παραπομπή στον διευθυντή
δ. Ενημέρωση γονέων
ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων
στ. Ενημέρωση Σχολικού Συμβουλίου
ζ) Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, (ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)
Αρμόδια όργανα για την επιβολή των ποινών των περιπτώσεων α, β και γ είναι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, της περίπτωσης δ η Διευθύντρια με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, των ε, στ και ζ η Διευθύντρια και ο Σύλλογος Διδασκόντων.
Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.
07. Διδακτικό προσωπικό
Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση, η διδασκαλία και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών/τριών.
Ακόμη ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στη σχολική κοινότητα είναι καθοδηγητικός και η επίδρασή του καθοριστική. Εκτός από τη διδασκαλία των μαθημάτων, διαπαιδαγωγεί με το παράδειγμα και την καθημερινή του παρουσία. Επομένως οι υποχρεώσεις του δεν περιορίζονται μόνο στην άρτια επιστημονική του κατάρτιση και στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας του, επεκτείνονται και πολύ πέρα από αυτά.
Προσέρχονται έγκαιρα στο σχολείο και δεν παραβιάζουν το χρόνο έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
Παρίστανται στην πρωινή προσευχή των μαθητών/τριών και φροντίζουν για την ευταξία της τάξης τους.
Με το χτύπημα του κουδουνιού συνοδεύουν τους μαθητές/τριες και οδεύουν προς τις αίθουσες διδασκαλίας.
Δεν επιτρέπουν την έξοδο μαθητή/τριας από την αίθουσα για οποιονδήποτε λόγο πλην εξαιρετικής ολιγόλεπτης περίπτωσης.
Ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες για το ήθος και την επίδοση των μαθητών/τριών τόσο ιδιαιτέρως όσο και ομαδικά σε τακτική βάση και σε ημέρες και ώρες που καθορίζουν και κοινοποιούν από την αρχή του σχολικού έτους και πόντιος απαραίτητα τουλάχιστον μία φορά κάθε μήνα.
Επιμελούνται την ποιοτική διδασκαλία των αντικειμένων τους, με τη χρήση κατάλληλων εποπτικών μέσων και Η/Υ.
Σέβονται απόλυτα το χρόνο διαλείμματος των μαθητών/τριών.
Προσέχουν το ύφος και τη μορφή της γλώσσας που χρησιμοποιούν και συμπεριφέρονται με σεβασμό προς τους μαθητές/τριες.
Προσέρχονται στο σχολείο με κόσμια εμφάνιση.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος έχουν απενε ργοποιημένα τα κινητά τους τηλέφωνα.
Απαγορεύεται να καπνίζουν στον σχολικό χώρο.
Οι διδάσκοντες/ουσες την τελευταία ώρα του προγράμματος προτρέπουν τους μαθητές να τοποθετούν τις καρέκλες επάνω στα θρανία, για να διευκολύνεται ο καθαρισμός.
Αποχωρούν τελευταίοι από την τάξη την ώρα της λήξης.
Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των μαθητών/τριών κατά την παραμονή τους στο διάλειμμα. Αν οι περιστάσεις το απαιτήσουν - με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων είναι δυνατόν να αυξηθεί ο αριθμός των εφημερευόντων εκπαιδευτικών, η αυλή να χωριστεί σε ζώνες φύλαξης, προκειμένου να προστατευτούν οι μαθητές/τριες καλύτερα.
Οφείλουν, και όταν ακόμη δεν είναι εφημερεύοντες/ουσες, να ελέγχουν τους μαθητές/τριες, όταν αντιλαμβάνονται οποιαδήποτε εκτροπή τους.
Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών/τριών και την τήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, που γίνονται με ευθύνη του σχολείου.
Εξασφαλίζουν την ευταξία μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας και στο σχολικό χώρο με τήρηση των κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς. Παράλληλα προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου στον οποίο φοιτούν.
Καλλιεργούν συνειδητά το αίσθημα της αυτοπειθαρχίας και της κοινωνικής συνείδησης στους μαθητές/τριες.
Σέβονται την προσωπικότητα, τις ιδιαίτερες ανάγκες και τις κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές ή φυλετικές ιδιαιτερότητες του μαθητή.
Η δίκαιη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού πρέπει να επιβεβαιώνεται καθημερινά στην πράξη με τα εξής στοιχεία:
α. τρόπος αντιμετώπισης του μαθητή/τριας
β. τρόπος αξιολόγησης και βαθμολόγησης
γ. τρόπος με τον οποίον εκτονώνει τις εντάσεις, που παρουσιάζονται στο τμήμα.
δ. η αποφασιστικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται οι δυσλειτουργίες
ε. προβλήματα που μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα στο τμήμα δεν πρέπει να μεγεθύνονται φθάνοντας μέχρι τη Διεύθυνση.
Σε περίπτωση συμμετοχής σε απεργία ή στάση εργασίας ενημερώνουν τη Δ/νση του
σχολείου από την προηγούμενη ημέρα ή αυθημερόν⁷ πριν⁷ από τις 8 π.μ. Σε περίπτωση μη
ενημέρωσης θα θεωρούνται απόντες.
Αναφέρουν στην Διευθύντρια του σχολείου κάθε υποψία που έχουν για τυχόν οικογενειακή κακοποίηση μαθητή/τρια και φροντίζουν να ενημερώνονται για άλλα προβλήματα υγείας ή ιδιαιτερότητες των μαθητών/τριών τους.
Φροντίζουν να ενημερώνονται για την οικονομική και κοινωνική κατάσταση των οικογενειών των μαθητών/τριών τους και των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν.
Τηρούν την απαραίτητη εχεμύθεια σχετικά με τις αποφάσεις και συζητήσεις στον Σύλλογο Διδασκόντων για τις επιδόσεις ή τη συμπεριφορά των μαθητών/τριών και για κάθε άλλο θέμα που αφορά συμβάντα στον χώρο του σχολείου.
Αξιοπιοιούν το σχολικό blog (ιστότοπο) με τους μαθητές/τριες τους και για επικοινωνία με τους γονείς έχοντας την ευθύνη για ό,τι αναρτούν σε αυτό.
Συνεργάζονται μεταξύ τους, ειδικά όταν διδάσκουν στο ίδιο τμήμα, και σέβονται τις απόψεις όλων των συναδέλφων χωρίς να υποτιμούν το διδακτικό αντικείμενο κανενός.
Οι εκπαιδευτικοί με την εν γένει συμπεριφορά τους οφείλουν να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο. Πρέπει να διαθέτουν αξιοπρέπεια και κύρος που συμβαδίζει με το ρόλο τους. Τις μεταξύ τους σχέσεις είναι απαραίτητο να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής, συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία. Ανάλογη σχέση συνεργασίας και επικοινωνίας πρέπει επίσης να καλλιεργείται ανάμεσα σε αυτούς και την Διευθύντρια του σχολείου.
08. Η Διευθύντρια του Σχολείου
Η Διευθύντρια επιβάλλεται να έχει ενεργή συμμετοχή στη ζωή του σχολείου, να έχει άριστη γνώση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας και να επιμελείται την εφαρμογή της από όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ειδικότερα:
Καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα, ώστε να θέτει υψηλούς στόχους και να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις επίτευξής τους για ένα σχολείο λειτουργικό, δημοκρατικό και ανοιχτό στην κοινωνία. Δημιουργεί κλίμα αμοιβαίας κατανόησης και εκτίμησης ανάμεσα σε αυτήν και τους εκπαιδευτικούς και εξασφαλίζει τη συναίνεση και τη συνεργασία.
Ασκεί με δικαιοσύνη, σύνεση και δημοκρατικό πνεύμα τα καθήκοντά της παρακινώντας τους εκπαιδευτικούς στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών και ενθαρρύνοντας τους να καινοτομούν στην τάξη.
Είναι υπεύθυνη για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και το συντονισμό της σχολικής ζωής. Φροντίζει για τη λήψη κάθε μέτρου, το οποίο συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του σχολείου. Έχει την παιδαγωγική ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού, δημοκρατικού κλίματος στο σχολείο και για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας. Επικοινωνεί με τους μαθητές/τριες συχνά και επιτρέπει την πρόσβαση στο γραφείο της αποφεύγοντας το αυταρχικό στιλ εξουσίας και τη χρήση προσβλητικών εκφράσεων ή υποτιμητικής και απαξιωτικής συμπεριφοράς απέναντι τους.
Συνεργάζεται με τους γονείς και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων σε τακτική βάση φροντίζοντας να συγκαλεί κανονικά τις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων.
Είναι υπεύθυνη μαζί με τους εκπαιδευτικούς για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/ τριών.
Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας, αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό ή κατ' άλλον τρόπο και πάντα μέσα στο γράμμα και το πνεύμα της κείμενης νομοθεσίας.
Σε συνεργασία με τους διδάσκοντες/ουσες καταρτίζει το πρόγραμμα ενημέρωσης των γονέων.
Έχει την ευθύνη για τη σύνταξη του ωρολογίου προγράμματος με γνώμονα την αποδοτική λειτουργία του.
9. Γονείς και κηδεμόνες
Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με τη δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα, ευπρέπεια και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου.
Οι γονείς- κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά (τουλάχιστον μία φορά το μήνα) για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από τον δάσκαλο/α της τάξης σε καθορισμένη ημέρα και ώρα τακτικής συνάντησης (οι ώρες έχουν καθοριστεί και είναι αναρτημένες και στον ιστότοπο (blog) του σχολείου).
Οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο και στο τέλος κάθε τριμήνου, κατόπιν πρόσκλησής τους για τη παραλαβή της βαθμολογίας και για ενημέρωση. Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις είτε με στο email που στέλνει το σχολείο, είτε έντυπες που μεταφέρουν οι μαθητές/τριες ή όσες αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου και στην ιστοσελίδα και ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου. Καλό είναι να ειδοποιούν τον/την εκπαιδευτικό ή τη Διευθύντρια κάθε φορά που χρειάζεται να επισκεφτούν τη σχολική μονάδα.
Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο/ α της τάξης και στη διεύθυνση κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή/τριας.
Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στο χώρο του σχολείου. Οταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, το συζητούν πρώτα με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό (του μαθητή/τρια που δημιουργεί το πρόβλημα) και στη συνέχεια, αν δεν επιλυθεί, με την Διευθύντρια.
Καλό είναι επίσης να μη μιλούν επικριτικά για τους συμμαθητές/τριες των παιδιών τους, μπροστά στα παιδιά τους γιατί αυτό κεντρίζει και επιδεινώνει περισσότερο τις τυχόν διαφορές που δημιουργούνται.
Γενικότερα, κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτήριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς.
Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή/τριας δεν έχει την κηδεμονία του οφείλει να ενημερώσει άμεσα το σχολείο.
Σε περίπτωση απουσίας μαθητή, και ιδιαίτερα μακροχρόνιας ή επαναλαμβανόμενης, είναι απαραίτητο να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο. Το τηλέφωνο του σχολείου (2351045582) είναι στη διάθεσή σας ή στο email του σχολείου: 19dimkat@sch.gr για οποιαδήποτε ενημέρωση. Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν όλα τα τηλέφωνά σας.
Ο γονέας-κηδεμόνας μαθητή/τριας που συλλαμβάνεται να προκαλεί βανδαλισμούς στη σχολική περιουσία παραπέμπεται στην αρμόδια σχολική επιτροπή για την αποκατάσταση των ζημιών.
Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και να συνδράμουν στη εύρυθμη λειτουργία τους.
10. Βιβλιοθήκη
Στο σχολείο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη σε καθορισμένες ώρες και ημέρες της εβδομάδας.
Κάθε μαθητής/τρια μπορεί να δανειστεί βιβλία, περιοδικά ή CD και DVD σε ποσότητες και για όσες ημέρες ορίζουν οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί της βιβλιοθήκης.
Τα δανειζόμενα έντυπα της βιβλιοθήκης πρέπει να επιστρέφονται σε καλή κατάσταση, αλλιώς ο μαθητής/τρια οφείλει να τα αντικαταστήσει με άλλα καινούργια.
11. Σχολικός ιστότοπος (blog)
Το σχολείο διαθέτει και λειτουργεί επίσημος ιστότοπος στη βάση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ). Για κάθε άλλο ιστότοπο που εμφανίζεται με τα στοιχεία του σχολείου μας στο Διαδίκτυο η Διευθύντρια και το προσωπικό δε φέρουν καμία ευθύνη.
Υπεύθυνη για τη διαχείριση του παραπάνω επίσημου ιστότοπου είναι η Διευθύντρια, η Υποδιευθύντρια και ο καθηγητής Πληροφορικής του σχολείου.
Κάθε εκπαιδευτικός του σχολείου μπορεί να αναρτά σε συνεννόηση με την Διευθύντρια και την Υποδιευθύντρια στον διαδικτυακό τόπο του σχολείου ό,τι θεωρεί σχετικό με το εκπαιδευτικό έργο του σχολείου. Οι αναρτήσεις των εκπαιδευτικών γίνονται επώνυμα και αυτοί φέρουν την ευθύνη γι' αυτές. Για κάθε άλλη ανάρτηση υπεύθυνες είναι οι διαχειρίστριες του ιστότοπου.
Με ευθύνη των εκπαιδευτικών μπορεί να γίνονται αναρτήσεις και από τους μαθητές/τριες της τάξης τους. Και σε αυτή την περίπτωση την ευθύνη της ανάρτησης έχει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός και όχι οι μαθητές/τριες .
Οι εκπαιδευτικοί παροτρύνονται να κάνουν χρήση του επίσημου ιστοτόπου του σχολείου και να εμπλέκουν τους μαθητές/τριες σε αυτές χωρίς αυτό να αποκλείει τη λειτουργία δικών τους ιστότοπων.
Οι αναρτήσεις στον επίσημο διαδικτυακό τόπο του σχολείου απηχούν τις απόψεις μόνο των
συγγραφέων αυτών και σε καμία περίπτωση αυτές του σχολείου ή του Συλλόγου Διδασκόντων.
Στον επίσημο διαδικτυακό τόπο του σχολείου αναρτώνται ανακοινώσεις που επιθυμεί να δημοσιοποιήσει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων.
Η Διευθύντρια και όλο το Προσωπικό μεριμνά για την ασφάλεια των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των μαθητών/τριών στο Διαδίκτυο και ακολουθεί τις σχετικές οδηγίες του ΠΣΔ.
12. Κυλικείο
Κύριο χαρακτηριστικό του κυλικείου είναι η καθαριότητα και η ποιότητα των τροφίμων που ελέγχονται ιδιαιτέρως, προκειμένου να διασφαλίζεται η υγεία μαθητών/τριών και Προσωπικού.
Παρέχει είδη τροφών σύμφωνα με τις εκάστοτε εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ και του ΥΠ.ΥΓ. και ακολουθεί πιστά τις υγειονομικές υποδείξεις της νομοθεσίας.
Αρμόδια επιτροπή ελέγχει την εφαρμογή των όρων λειτουργίας του κυλικείου καθώς και την τιμολογιακή πολιτική.
Η υπεύθυνη του κυλικείου οφείλει να ασφαλίζει το κυλικείο και να αποκλείει την πρόσβαση μαθητών/τριών για την αποφυγή τραυματισμών.
Η υπεύθυνος του κυλικείου οφείλει να απευθύνεται στους μαθητές/τριες και τους εκπαιδευτικούς με τον δέοντα σεβασμό και να περιορίζεται αυστηρά στα καθήκοντά της.
13. Βοηθητικό προσωπικό
Οι καθαρίστριες οφείλουν να βρίσκονται στο σχολείο στο καθορισμένο ωράριο τους με την προβλεπόμενη ενδυμασία και να ασκούν σχολαστικά τα καθήκοντά τους.
Οι καθαρίστριες οφείλουν να ασφαλίζουν κάθε υλικό που τυχόν μπορεί να βλάψει τους μαθητές/τριες και να κρατούν την αποθήκη τους πάντα κλειδωμένη.
Απευθύνονται στην Διευθύντρια για τα τυχόν προβλήματά τους και δέχονται παρατηρήσεις και εντολές για το έργο τους μόνο από αυτήν.
Οι εκπαιδευτικοί δεν απευθύνονται στις καθαρίστριες για ό,τι σχετίζεται με το έργο τους αλλά αναφέρουν τις παρατηρήσεις τους στην Διευθύντρια για τα περαιτέρω.
Οι καθαρίστριες οφείλουν να απευθύνονται στους μαθητές/τριες και τους εκπαιδευτικούς με τον δέοντα σεβασμό και να περιορίζονται αυστηρά στα καθήκοντά τους.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Διευθύντρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται ηλεκτρονικά σχετικά με τον κανονισμό του σχολείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.