«Modern
Odysseus in the arms of Europe» με κωδικό αριθμό 2018-1-EL01-
KA229-047725- Erasmus+ 2018»,στη ΛΙΣΑΒΟΝΑ ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑΣ
ΣΧΟΛΕΙΟ Nº4 DE S. JOÃO
DA TALHA(25/11/2019-29/11/2019)
Η
τέταρτη συνάντηση των πέντε εταιρικών σχολείων που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό
πρόγραμμα, «Modern
Odysseus in the
arms of Europe» με
κωδικό αριθμό 2018-1-EL01- KA229-047725- Erasmus+ 2018», διακρατικών συνεργασιών πραγματοποιήθηκε
στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας και στο σχολείο, Nº4 DE
S. JOÃO DA
TALHA από τις
25/11/2019 έως τις 29/12/2019 2019, με τη συμμετοχή 22 εκπαιδευτικών από τις
χώρες της Ελλάδας(συντονιστικό σχολείο -19Ο Δημοτικό Σχολείο
Κατερίνης,, Λετονίας, Πορτογαλίας(σχολείο φιλοξενίας), Κροατίας και Ισπανίας. Την
ελληνική ομάδα συνόδευαν οι παρακάτω εκπαιδευτικοί: Σεϊτανίδης Θεόδωρος, Μαργαρίτη
Θωμαή, Τσορτανίδης Ιωάννης, Παπαδοπούλου
Μαρία, Μπαχλιτζανάκη Μαρία και Παταρίδου Ελένη. Μια μοναδική εμπειρία όπου σχολεία με διαφορετικά εκπαιδευτικά
συστήματα παρακολούθησαν το πρόγραμμα του σχολείου Nº4 DE S. JOÃO
DA
TALHA –που απαρτίζεται από 4 δημοτικά, 1 γυμνάσιο, 1
λύκειο. Το σχολείο φιλοξενεί 27 πρόσφυγες ένα τμήμα ένταξης με 7 παιδάκια, μία
δασκάλα, 2 βοηθούς. Αξίζει να αναφερθεί ειδικότερα η διδασκαλία της πλατφόρμας PBL ( Εφαρμογή της μάθησης μέσω επίλυσης
προβλήματος (PBL) στο δημοτικό σχολείο: Εμπειρικά δεδομένα και μεταγνωστικές
διεργασίες) από τον καθηγητή της
Πληροφορικής, με διάφορα link και project ανάλογα με την τάξη και το μάθημα με θέματα
αντίστοιχα του σχεδίου μας. Ο σκοπός του σεμιναρίου για τη χρήση της ήταν η
διαμόρφωση εκπαιδευτικών σεναρίων σύμφωνα με τις αρχές της διδασκαλίας μέσω
επίλυσης προβλήματος. Τα σενάρια που δημιουργήθηκαν αφορούν το δημοτικό σχολείο
και καλύπτουν όλο το φάσμα των εκπαιδευτικών αναγκών, από την πρώτη τάξη έως
και την έκτη. Για την σύλληψη και την δημιουργία τους χρησιμοποιήθηκαν οι
βασικοί θεωρητικοί άξονες της PBL σε συνδυασμό με τις οδηγίες του Αναλυτικού
Προγράμματος Σπουδών (ΑΠΣ) και του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων
Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) όπως αυτά ορίζονται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο αντίστοιχα
του πορτογαλικού κράτους. Επιπλέον στην παρουσίαση αναφέρονται τα βασικά
χαρακτηριστικά της θεωρίας που διαμορφώνει αυτό που ορίζεται ως μάθηση μέσω
επίλυσης προβλήματος και αναλύονται οι μεταγνωστικές διεργασίες που λαμβάνουν
χώρα κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας που ακολουθεί τα βήματα της PBL. Επίσης
έγινε υπερσύνδεση στο ιστολόγιο του προγράμματος(http://19dimotikokaterinis.blogspot.gr
aesjt.pt/platforma2/course) για
να μπορέσει να είναι προσβάσιμη σε όλους με τους κωδικούς των συμμετεχόντων
εκπαιδευτικών.
Το
πορτογαλικό σχολικό συγκρότημα είναι ένα μεγάλο σχολείο διαμοιρασμένο σε τρια
επιμέρους κτήρια με Escola Basica school στο οποίο και
εκπονήθηκαν τα αντίστοιχα σεμινάρια. Η παρουσίαση σχολικών δραστηριοτήτων και
του εκπαιδευτικού τους συστήματος αλλά και η οργάνωση του προγράμματος ήταν
υποδειγματικά εξαιρετική με την αρωγή των υπευθύνων του σχολείου του Αγίου
Ιωάννη των Ελαιών. Η επίσκεψη στο
δημαρχείο της Loures και η υποδοχή από τον Αντιδήμαρχο Παιδείας, η
ξενάγηση στην πόλη, το καλωσόρισμα των ομάδων και η ανταλλαγή απόψεων και δώρων
φιλοξενίας σχετικά με το πρόγραμμα
συνετέλεσαν στη εποικοδομητική συνεργασία των εταιρικών ομάδων.
Σημαντικό κομμάτι του προγράμματός μας ήταν η
επίσκεψή μας στο Κέντρο Προσφύγων της Πορτογαλίας -Επίσκεψη στο Portuguese Refugees Centre
(κέντρο προσφύγων ,όπου γνωρίσαμε τον τρόπο εισαγωγής των προσφύγων στην
κοινωνία της χώρας καθώς και το εκπαιδευτικό σύστημα εκμάθησης της πορτογαλικής
γλώσσας και της ενσωμάτωσης στον πολιτισμό της χώρας φιλοξενίας. Η παρουσίαση
του προγράμματος από το πορτογαλικό σχολείο των «δικών τους Οδυσσέων»-του Βάσκο Ντε Γάμα, Φερνάντο Μέντες Πίντο –με τίτλο: «Οι
Ρίζες μας»,(έρευνα, παρουσίαση, χορό και τραγούδι) με τη συνέργεια της
εθνομουσικολόγου Maria de Sao Jose Corte Real
,κάτοχο διδακτορικού από το Πανεπιστήμιο Nova de Lisboa ήταν ένα διαδραστικό ταξίδι μνήμης, μέσα από την
ιστορία των ανθρώπων που δημιούργησαν το πορτογαλικό όνειρο της δημιουργίας
νέου κόσμου με το ταξίδι της ενηλικίωσης κάθε σύγχρονου Οδυσσέα- Intercurtural education.Ένα Project που εφαρμόζουν 64
σχολεία στην Πορτογαλία με τίτλο: Music, synergies and interculturality, Mussi at schools-progect με θέατρο, χορούς και παραδοσιακά όργανα.
Η γνωριμία μας με την πολιτιστική καθημερινότητα της
Λισαβόνας (επίσκεψη στο Εθνικό παλάτι της Σίντρα, επίσκεψη στο Belem-μοναστήρι
του Ιερώνυμου, το μνημείο των Κατακτητών, γαστρονομικές απολαύσεις ,αγορά Ribeira
,Βόλτα στον Τάγο ποταμό, πλατεία Εμπορίου –δείπνο με μουσική παραδοσιακού «
Φάντο») ήταν το επιστέγασμα του πολιτιστικού μας προγράμματος πάνω στα βήματα
του σύγχρονου Οδυσσέα-ένα ταξίδι ενηλικίωσης και ψυχής.
Στο τέλος
παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα από τις συνεντεύξεις τριων ενήλικων προσφύγων από διαφορετικές
χώρες από την ομάδα του πορτογαλικού σχολείου. Παρουσιάστηκε από όλα τα
εταιρικά σχολεία, «Το πολυπολιτισμικό πορτρέτο του Σύγχρονου Οδυσσέα» από κάθε συμμετέχουσα χώρα -Ομοιότητα περίπου:
εκδοχές ενός πορτρέτου του Οδυσσέα. Το 19o Δημοτικό σχολείο
Κατερίνης παρουσίασε το έννοιακό πορτρέτο
:έργα που χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη μορφή του Οδυσσέα ,που κάποτε παίρνουν
«έτοιμη» από διάφορες πηγές και το συνοδεύουν το πορτρέτο με κείμενο
δημιουργικής γραφής ή ποιήματος από το ταξίδι της ενηλικίωσης του Οδυσσέα τόσο
στα ελληνικά όσο και στα αγγλικά από τους μαθητές του Δ1 και ΣΤ2 με την επιμέλεια της
κ.Παταρίδου Ε.-Δ/ντρια. Αξιολογήθηκε το έργο και η πορεία του μέχρι τώρα και
επιδόθηκαν τα πιστοποιητικά
παρακολούθησης.
Ήταν πραγματικά μια μοναδική εμπειρία, που μας
βοήθησε να εμπλουτίσουμε τις επαγγελματικές μας δεξιότητες και να ενισχύσουμε
το εκπαιδευτικό μας προφίλ. Ο στόχος της συνεργασίας με άλλα σχολεία, της
ανταλλαγής καλών πρακτικών και της και της διάνοιξης καινούργιων δρόμων και
οριζόντων νομίζουμε ότι επιτεύχθηκε και είμαστε περισσότερο έτοιμοι να
αντιμετωπίσουμε τις νέες προκλήσεις στην τάξη. Ας μην ξεχνάμε ότι θέλουμε να κάνουμε το πορτρέτο του
σύγχρονο Οδυσσέα -που έχουμε όλοι στις χώρες μας-σαν παζλ με πολιτισμικά
στοιχεία από κάθε μια από τις συμμετέχουσες χώρες. Ο σύγχρονος πια Οδυσσέας στο
ταξίδι της αναζήτησης και της ενηλικίωσης θα συνταιριάξει τα στοιχεία των χωρών
μας για να επιβιώσει στη σύγχρονη Ευρώπη!
«Ο Σύγχρονος Οδυσσέας στην αγκαλιά της
Ευρώπης»...ένα ακόμη διαδραστικό ταξίδι με στιγμές ζωής από την Πορτογαλία τελείωσε(24-11-19
έως 30-11-19)!
Ένα πολυπολιτισμικό μωσαϊκό με όσα πίσω
αφήσαμε αλλά και όσα αποτελούν το πορτρέτο του σύγχρονου Οδυσσέα. Πορτογαλική
ομάδα σε ευχαριστούμε! Υποδειγματική διοργάνωση ,εξαιρετικές διδασκαλίες και
επιμορφώσεις και τρεις κύριες ,οι τρεις Μαρίες που έκαναν πράξη το μεράκι της
ζωής τους!
Διακρατικές συνεργασίες, καλές πρακτικές και
στιγμές από μια καθημερινότητα που μας χάρισε μοναδικές εμπειρίες! Λισαβόνας
και 4ης κινητικότητας η συνέχεια..
Ο μύθος λέει ότι ο Οδυσσέας ίδρυσε τη Λισαβόνα
κατά την επιστροφή του από την Τροία προς την Ιθάκη.. Αιώνες μετά ο Βάσκο Ντε
Γάμα , ο θαλασσοκράτορας και εθνικός τους ήρωας την έφτασε μέχρι τις Ινδίες..
Οι σύγχρονοι Οδυσσείς την προσεγγίσαμε και διδαχθήκαμε από την ιστορία της από τις
24εως τις 30/11/19, μελετήσαμε τα κοινά σημεία της πορείας τους παρέα με τους
Οδυσσείς από την Ισπανία, τη Λετονία ,την Κροατία και την Ελλάδα. Συναρπαστικό
ταξίδι με όχημα την Καραβέλα της πορτογαλικής ομάδας!
Ραντεβού στην Κροατία το Μάη!
Για την
παιδαγωγική ομάδα
Η Δ/ντρια και Συντονίστρια του προγράμματος
Ελένη Παταρίδου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.